VERLEIDEN

EEN ODE AAN HET AMBACHT MET KARIN BABLOK, MONIKA DEBUS, JOB HEYKAMP EN PAUL MOSES.

11/12 - 09/01

Kunst Kan.. presenteert speciaal voor de feestdagen een internationale expositie met het werk van drie keramisten; Karin Bablok en Monika Debus uit Duitsland en Job Heykamp uit Nederland. De getoonde keramiek wordt overtuigend begeleid met nieuwe tekeningen van de franse kunstenaar Paul Moses.

Keramiek is onder te verdelen in aardewerk, steengoed en porselein. Keramieksoorten die verschillen in de samenstelling van de grondstoffen en de temperatuur waarop ze gebakken zijn. Hiernaast kan keramiek op vele verschillende manieren bewerkt, gestookt, geglazuurd en gedecoreerd worden. De drie keramisten bij Kunst Kan... tonen enkele van de vele mogelijkheden die het ambacht te bieden heeft.

Wat zij echter in hun verscheidenheid gemeen hebben is aandacht voor de vorm in combinatie met dekoratie, de schildering en de oppervlaktebehandeling. Hier komen de keramiek en de tekeningen elkaar tegen. 

Naast grotere objecten en tekeningen is er speciaal met het oog op de feestdagen ook de mogelijkheid kleiner werk aan te schaffen. Prachtige unicaten om een leven lang van te genieten en te gebruiken!

Bij aankoop kan werk voor de gelegenheid meteen worden meegenomen.



KARIN BABLOK: PORSELEIN-UNICATEN


Die Gefäße stehen zum Bemalen bereit. Ihre Anzahl ist begrenzt. Ich zögere den Moment hinaus das dünne Eis zu betreten. Jeder Tropfen zählt. Das richtige Quäntchen Empfindsamkeit entscheidet zwischen Bewahren oder Verwerfen. Stille Freude, wenn es fließt. Erleichterung, wenn der Brand gelungen ist.(Karin Bablok)


GEVOELIG EN VERRADELIJK
Porselein is gevoelig maar ook verraderlijk zegt de in Hamburg gevestigde keramiste Karin Bablok (1964, Duitsland). Porselein wil goed verzorgd en behandeld worden. Zowel bij het draaien als bij het drogen en stoken. Bablok speelt ermee en als ze wint, en dat is gelukkig meestal het geval, dan ontstaan er dunne, transparante en uiterst spannende objecten. Aan de buitenkant en aan de binnenkant gedecoreerd, waardoor een afbeelding op twee niveaus ontstaat en die zich in al zijn elegantie openbaart wanneer je het werk vanuit meerdere standpunten bekijkt. Bablok verbindt de binnenruimte met de buitenkant.

DECORATIE
Geïnspireerd door de kracht van de Amerikaanse abstract expressionist Franz Kline, de sculptuur van Eduardo de Chillida, Action Painting, Minimalisme en invloeden uit de Japanse en Koreaanse cultuur ontstonden verschillende benaderingen; van geometrische decoratie tot die van het vrije gebaar. Doorslaggevend en een constante in haar werk is het contrast van zwart Basaltglazuur en het wit en de transparantie van het porselein, hoewel de laatste tijd voorzichtig wat kleur wordt toegevoegd. In de laatste 20 jaar heeft Bablok dunne, doorschijnende unieke vaas en bekervormen gemaakt. Heldere vormen als dragers van een krachtige decoratie. Het is schoonheid, charme en magie die haar werk typeert. 

Het werk van Karin Bablok is internationaal aangekocht en heeft meerdere prijzen gewonnen.

https://www.karinbablok.de

CV

Porzellanunikate von Karin Bablok: Gefäß – Objekt - Malerei


MONIKA DEBUS: IN ZOUT GESTOOKT


“Des Menschen erstes Wort war A und hieß fast alles was er sah: z.B. Fisch, z.B. Brot, z.B. Leben oder Tod.” (Christian Morgenstern)

GESTOLDE GEDICHTEN
“They carry just enough making and markmaking. Any more, of anything, would dilute them. They are simple. They are just enough. They are poems solidified'. Gestolde gedichten noemt André Hess (Craft Potters Association) het prachtige
gereduceerde werk van de keramiste Monika Debus (1961, Duitsland). Treffender kan het werk van deze oorspronkelijke keramiste niet omschreven worden.

ZOUTGLAZUUR
Het werk van Debus richt zich naast het bouwen van de vorm voor een groot deel op de 'tekening' van het oppervlak. Haar kleiobjecten zijn haar 'canvas'. Toeval speelt hierin een zekere rol. Want bij een zoutstook op een lage temperatuur (1140º C) veranderen kleuren en worden penseelstreken zichtbaar. Technisch gecompliceerde zaken die niet altijd vooruit te plannen zijn maar tot prachtige resultaten kunnen leiden onder de ervaren hand van de kunstenaar.

Debus combineert verschillende invloeden uit de kunstgeschiedenis tot een uitermate overtuigende expressieve vormgeving en een welhaast zinnelijke esthetiek. 

Het werk van Monika Debus is internationaal aangekocht en heeft belangrijke prijzen gewonnen.

https://www.monika-debus.de

CV


JOB HEYKAMP: HOUTASGLAZUUR EN ENGOBE


Naast een ode aan het ambachtelijke is het míjn poging om aan te tonen dat, in weerwil van de heersende tijdsgeest, het gebruik van oude vormen niet aan kracht hoeft te verliezen. Hiermee verkies ik de confrontatie met de welig tierende vooroordelen rondom de (gedraaide) potvorm. (Job Heykamp)

MEESTERDRAAIER
Job Heykamp (1954) maakt 'klokbekervormen', kommen, dekselpotten, schalen en vazen. Zeer uitgesproken en krachtige vormen die in hun helderheid een ondubbelzinnige logica lijken te volgen. Heykamp is een meesterdraaier.
Na de eerste stook, de zogenaamde biscuitstook, werkt hij vervolgens aan de huid die uiteindelijk het voor zijn werk zo kenmerkende resultaat oplevert: een ruw gekrast oppervlak in aardkleuren dat prehistorisch aandoet. Grafische totaalvormen, ritmisch en vol beweging.

SGRAFFITO TECHNIEK
De traditionele gebruikskeramiek-vormen worden zo bij Heykamp drager van emotie. Op de buitenkant van zijn werkstukken brengt hij een mengsel aan van houtasglazuur, toegevoegde metaaloxides en engobes, een gepigmenteerde kleislib. In de opgebrachte glazuurlaag 'schildert' hij door erin te krassen, te schrapen en te kerven. Een techniek die sgraffito wordt genoemd. Delen worden afgedekt en weer van een nieuwe laag voorzien. Tot de beslissing valt om het decoratieproces te stoppen en het werk voor een laatste keer gestookt wordt op 1260º C. Het resultaat is een huid met een krachtige reliëfwerking en verrukkelijke gelaagdheid.

https://www.jobheykamp.nl

CV


PAUL MOSES: HYPERREALISTISCHE ABSTRACTIE


In mijn tekeningen wordt abstract hyperrealistisch, wordt beweging stilte, wordt spontaniteit anticipatie, wordt realiteit illusie. (Paul Moses)

AUTONOME TEKENING
Al sinds enkele decennia kent de tekening als zelfstandig kunstwerk, als autonoom kunstwerk, zowel bij kunstenaars als bij het publiek een toenemende belangstelling. De kwaliteit en de diversiteit ervan in Nederland mag er dan ook wezen. En dat is eigenlijk logisch, want er is bijna geen medium te bedenken dat zo direct is. De hand lijkt de gedachten direct te volgen.

PRIKKELEN
De tekeningen van de in Frankrijk geboren maar in Amsterdam woonachtige kunstenaar Paul Moses zijn op het eerste gezicht verwarrend. Want wat laat hij eigenlijk zien? De zintuigen en gedachten worden geprikkeld maar een oplossing wordt niet gelijk geboden. Is het een foto of een unieke tekening, is het abstract of figuratief?

Betekenis geven is afhankelijk van het kunstwerk, niet andersom. Met woorden uitleggen of theoretiseren gaat voorbij aan de stilzwijgende rijkdom van de nieuwe grotere en kleinere tekeningen van Moses en zal deze nooit kunnen doorgronden. Het is beter om er zelf voor te staan en 'zinnelijk' te begrijpen. Want wat in taal gescheiden is, kan in een beeld in elkaar over gaan. Na elkaar wordt naast elkaar, tegenstrijdig wordt gelijktijdig.

www.paulmoses.art

CV







Tweede Tuindwarsstraat 4
1015 RZ Amsterdam
info@kunstkan.nl

Openingstijden
Donderdag t/m Zaterdag
13.00 t/m 18.00
︎   ︎  ︎ ︎